• سال 93


 

فوايد مصرف ماهي

                                                                    فواید ماهی

يكي از نگراني هاي مصرف گوشت قرمز  مصرف چربي هاي قابل مشاهده همراه گوشت و همچنين چربي هاي لابلاي گوشت قرمز مي باشد كه در مجموع مصرف روغن حيواني يا همان اشباع شده را در افراد بالا مي برد. با مصرف ماهي اين خطر وجود ندارد و روغن اشباع شده همراه اين نوع گوشت نيست.

• با توجه به اينكه در ايران به دليلي كشاورزي چند هزار ساله خاك كشاورزي به مقدار كافي ماده ی معدني « روي » را ندارد، اين اشكال سبب كمبود روي بطور فراواني در ايران شده است كه تعدادي از موارد كم ااشتهایي ها ، رشد ناكافي و كوتاه قدي ها به همين دليل است. غذاهاي دريایي و ماهي نقص كمبود « روي» را برطرف مي كنند چون سرشار از روی هستند.

• ماهي ها يك نوع مخصوص از چربي را به فراواني دارند كه اسم اين نوع چربي در كتابها به نام  « امگا3 » معروف است. اين نوع چربي در حقيقت از خانواده چربي هاي اشباع نشده است كه بيشتر از همه در ماهي وجود دارد. هر چند در منابع گياهي نيز وجود دارد. امگا 3 فايده هاي فراواني دارد كه از مهمترين آن حفظ بدن در مقابل مرگ هاي ناگهاني قلبي است. پس ماهي داراي نوعي از چربي است كه مي تواند انسان را از خطر سكته قلبي و مرگ ناگهاني محافظت كند.

• ماهي های معمولی در حال حاضر در كشور ما نسبت به گوشت قرمز داراي قيمت كمتری هستند و اين مطلب يك مزیت مهم ماهی است كه با توجه به آن می توان در هفته يكي دو بار ماهی را جایگزین گوشت قرمز نمود. حتي می توان از انواع دیگر ماهي مثل كيلكا و ساردين كه خواص مفید فراوان تري داشته و نسبت به سایر ما هی ها  ارزان تر بوده استفاده نمود.

• مصرف ماهي باعث چاقي نمي شود. چون چربي كمي همراه آن دارد. در حاليكه گوشت قرمز به دليل چربي زیاد آن در صورت مصرف فراوان، مي تواند سبب چاقي شود.

• مصرف ماهي اسيداوريك خون را بالا نمي برد و اين در افراد نقرسي كمتر مشكل ساز مي باشد. زيرا در افرادي كه بيماري نقرس دارند مصرف گوشت قرمز بايد خيلي محدود شود.
 
بنابراين همانطور كه بيان شد گوشت ماهي علاوه بر دارا بودن پروتئين خوب براي رشد و تامين نيازهاي بدن، خواص مفيد ديگري نيز دارد كه براي پيشگيري از سكته ی قلبي و مرگ ناگهاني مفيد است.

میزان مصرف ماهی:

طبق گفته های محققین حدود يک صد گرم براي هر وعده کافي است. اين مقدار کمي بيشتر از وزن يک تخم مرغ است يا حدود 5/1 برابر وزن يک تخم مرغ. بعضي از کتاب ها توصيه مي کنند سه بار و بعضي ها ی دیگر دو بار در هفته مصرف ماهی را توصیه می کنند. ولي آنچه مسلم است مصرف حداقل 2-1 بار در هفته از ماهي های چرب عادت خوبي است که مي تواند در دراز مدت سلامت بدن و بخصوص سلامت قلب را تضمين کند.

 

بازديدكنندگان

امروز: 73
ديروز:24
اين هفته: 231
هفته‌ي گذشته: 436
اين ماه: 1109
ماه گذشته: 1814
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.