• سال 93


 

فوايد ميان وعده ها

              

                
• خوردن ميان وعده سالم باعث پيشگيري از گرسنگي طولاني مي شود و شما در وعده بعدي با آرامش بهتري غذا ميل مي نماييد .
• ميان وعده باعث مي شود که ما در وعده هاي غذايي اصلي حجم کمتري غذا ميل کنيم و اين امر از اضافه وزن و چاقي پيشگيري مي کند .

• در کودکان و سالمندان که در يک وعده غذايي کمتر غذا ميل مي کنند ، ميان وعده دريافت مواد غذايي را بيشتر مي کند و اين موضوع براي آنها مفيد است .

• داشتن ميان وعده از بالا و پايين رفتن هاي شديد قند خون جلوگيري مي کند و همين باعث کنترل بهتر قند خون درافراد سالم و هم در افراد با مرض قند مي شود. نوسانات کمتر قند خون از بيماريهاي قلب و عروق در طولاني مدت جلوگيري مي کند .
 
• داشتن ميان وعده بدليل بالا بودن و حفظ مناسب قند خون هوشياري و کارايي شما را افزايش مي دهد .
 
انواع میان وعده های مفید:

شما مي توانيد هر چه که دوست داريد به عنوان ميان وعده ميل کنيد ولي مواد غذايي اشاره شده در ذيل بهترين هستند و توصيه مي شود
از اينها مصرف کنيد .

• ميوه جات

• سبزيجاتي مثل خيار ، هويج و گوجه فرنگي

•  آجيل جات مانند: پسته خام ، بادام خاکي ، مغز بادام ، تخمه ها
 
• ساندويچ نان و سبزي و ماست چکيده یا پنیر و گردو

• تنقلات خوب و سالم مانند: توت خشک ، انجير خشک ، برگه آلو

• شير یا شیر و عسل

 توجه کنيد هر کدام از انتخاب هاي بالا مي تواند براي يک گروه سني مناسب تر باشد مثلاً براي گروه بزرگسالان و بالغين داشتن ميان وعده ميوه در صبح ( بين صبحانه و نهار ) ، بعد از ظهر ( بين نهار و شام ) و آخر شب ( ساعت هاي انتهايي شب و يا قبل از خواب ) انتخاب های خوبي مي باشد . براي يک فرد کم وزن و لاغر علاوه بر ميوه، آجيل جات و مغزها انتخاب بهتري است . براي کودکان در حال رشد مصرف شير علاوه بر ميوه براي کمک به دريافت کلسيم و رشد کافي لازم است . براي خانم هاي حامله و شيرده مجموعه اي از ميان وعده هاي ذکر شده ، به تناوب کمک مناسبي براي تشکيل جنين سالم و حفظ شيردهي مي باشد .

بايد دقت کرد که کودکان معده کوچکي دارند و نبايد از ميان وعده هاي کم ارزش که اشتهاي آنها را سرکوب و معده آنها را پرمي کند استفاده کرد .
چرا که اين امر باعث کم وزني آنها در دراز مدت مي شود .
در ضمن افرادي که مرض قند ( ديابت نوع دوم ) دارند توصيه متخصصين تغذيه اين است که سه وعده اصلي و چند ميان وعده داشته باشند و براي

 اين افراد بهتر است که حجم يا مقدار هر وعده کم باشد ولي در دفعات متعدد ميل شود.  
 


          

 

              

 

بازديدكنندگان

امروز: 85
ديروز:24
اين هفته: 243
هفته‌ي گذشته: 436
اين ماه: 1121
ماه گذشته: 1814
افراد آنلاين:1
اعضا ی آنلاین : 0
مهمان آنلاین : 1

اوقات شرعی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.